نغمــــــــــه های ماندگار

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم
نغمــــــــــه های ماندگار

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم

چرا استاد منشاوی از اوج مقامات استفاده نکرده است؟- بخش دوم

در قسمت اول توضیح دادیم که استاد معظم محمد صدیق منشاوی از اوج مقامات (جواب الجواب اصطلاحی) در تلاوتش بسان شیوه های رایج، استفاده ننموده است و توضیحاتی داده شد که اگر مطالعه نکردید حتما مراجعه نمایید. در این بخش به علل آن می پردازیم. 

خب الان فرصت است که به بررسی سه علت بپردازیم:

1-استاد در شروع تلاوت به علت اینکه قصد شروعی قوی همراه با حجم صدای مناسب دارد، از درجات کف صدا ابتدا نمی نماید و گاهی در ادامه تلاوت تا دو درجه زیر شروع صدایش را می تواند اجرا نماید لذا با رسیدن به اوج مقامات در شیوه اکتاوی (استاد در اوج گیری به روش اکتاوی از سه مرتبه مدولاسیون استفاده می کند) صدای قاری تا دو درجه از دو اکتاو فراتر خواهد رفت و شیخ محمد در تلاوتش از ریسک پذیری حذر می کند.

 

 دلایلی برای رد این نظر : خب شاید بتوان گفت که استاد اگر قصد داشت از جوابات مقام بهره گیرد می توانست مانند دیگر قراء از کف صدا تلاوت را شروع نماید تا موقع رسیدن به اوج مقامات صدا تحت فشار نبوده و از آنها پرهیز ننماید. یا اینکه می توانست با تکنینک های مدگردی سطح صوتی تلاوت را به اندازه ای که نیاز بود پایین آورده تا برای اجرای جوابات مناسب گردد.

   

2-علت دومی که می توان بیان نمود این است که شاید استاد قصد داشته است در ایجاد شعبه ای جدید از شیوه رایج در خاندانش و همچنین در منطقه صعید مصر دست به ایجاد ابتکاری نو زند. و با پررنگ نمودن و استفاده بیشتر از درجات توسط و فوق توسط در مقامات، به نوعی سنت شکنی و ابتکار در این شیوه دست یازد.

 خب این دلیل نیز زیاد به دل نمی نشیند و به نظر محلی از اِعراب ندارد لذا به بررسی نظر سوم می پردازیم.


3-اما دلیل سومی که می توان بیان نمود و شاید به واقعیت نزدیک تر باشد این است که استاد محمد صدیق منشاوی بنا  به دلایلی که می تواند ریشه در اعتقاداتش داشته باشد، از اجرای اوج مقامات صرفنظر می کند زیرا اجرا در اوج مقامات و در اوج صدایش را در شان کلام خدا ندیده است و شاید آن را مصداق آیه شریفه <لا ترفعوا اصواتکم فوق صوت النبی> میدانسته است شاید!!


نتیجه گیری : به هر حال واقعیت را خدا می داند و این سه برهان همه تئوریهایی است که می تواند تایید یا مردود گردد . 



معرفی دو اپلیکشن کاملا تازه برای آموزش اصولی هنر تلاوت


لینک دانلود برنامه مدرسه تلاوت 1 (استاد مصطفی اسماعیل) در کافه بازار:

لینک دانلود مدرسه تلاوت 2 (استاد محمد صدیق منشاوی) در کافه بازار:

https://cafebazaar.ir/app/com.anarstudio.recitingschooltwo


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد