نغمــــــــــه های ماندگار

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم
نغمــــــــــه های ماندگار

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم

چرا استاد منشاوی از اوج مقامات استفاده نکرده است؟- بخش اول

شاید یکی از مهمترین سوالاتی است که در ذهن دوستداران تلاوت های استاد معظم محمد صدیق منشاوی بوجود می آید این است که چرا استاد از جواب الجواب مقامات آن گونه که در تلاوت دیگر قاریان هم عصرش مشاهده می گردد، استفاده ننموده است؟؟

 

 نغمه های ماندگار

استاد به شیوه ای تلاوت نموده است که در بین قاریان منطقه صعید مصر مانند پدر، عمو و برادر کوچکترش (خاندان منشاوی)، شیخ عبدالباسط ، شیخ عبده عبدالراضی و ... رایج بوده است. در این شیوه ، برخی اساتید مانند شیخ عبدالباسط نیز مانند شیخ محمد از قسمت اوج مقامات بهره نمی گیرد؛ بلکه قسمت های توسط مقامات را در بالاترین نقاط صدایش (اوج صدا) اجرا می نماید و برخی دیگر مانند پدرش شیخ صدیق منشاوی و شیخ عبده عبدالراضی ، اوج مقامات را ، اجرا می نمایند. همچنین شیخ محمد سلامه نیز که شیخ محمد از او تاثیر پذیرفته دائما صدایش در اوج مقامات است.

 

  همچنین نوع اجرای استاد نشان می دهد که ایشان با اصول موسیقی عربی آشنا بوده است و اجرایش بسیار دقیق و ماهرانه بوده است. (یکی از دلائلی که می توان جهت این ادعا بیان نمود این است که استاد اغلب از درجه Do که درجه اول و شروع سلم موسیقی عربی است تلاوت را آغاز می نماید همچنین از مدولاسیون هایی در تلاوتش استفاده نموده که نمایانگر این است که قاری به کارش مسلط است.) هر چند که به دلیل اینکه شاید بیان این مورد در شان کلام الهی تلقی نمیشود از ابراز آن خودداری نموده است.


شیخ محمد قاریی است که صرفنظر از دیگر ویژگی های صوتی ، به لحاظ وسعت صوتی، از مساحت کافی (دو اکتاو کامل) برای اجرا برخوردار است ولی با این حال به این سوال چگونه باید پاسخ داد؟


پاسخ سوال در بخش دوم کلیک نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد