نغمــــــــــه های ماندگار

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم
نغمــــــــــه های ماندگار

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم

بهترین قاری جهان کیست؟


اصولا عنوان < بهترین قاری جهان > یا با توجه به اینکه مهمترین و معتبرترین قاریان جهان عموما از « کشور مصر » هستند، < بهترین قاری مصر> قطعا یک عنوان عامه پسند است و اصولا خواص تلاوت چندان دنبال پاسخ به چنین سوالاتی نیستند و نیز این عنوان (بهترین قاری) به علل فراوان شاید یک گزینه مورد توافق بین اهل فن تلاوت نداشته باشد ولی اگر عنوان « مشهورترین قاری جهان » و یا « موفق ترین قاری جهان » مورد نظر باشد، مرحوم استاد شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد (متولد 1927 میلادی و متوفای 1988 میلادی / در مصر) شاید با اکثریت آرا متخصصین فن تلاوت، معروف ترین و موثرترین قاری جهان و بالتبع کشور مصر (مهد تلاوت دنیا) باشد زیرا که خود قاریان بزرگ مصر (از قبیل مرحوم شیخ ابوالعینین شعیشع و ...) معتقدند که تلاوت قرآن به روش مصری توسط صدای منحصربفرد ایشان به جهانیان بسیار بیشتر معرفی گردید.

اما با لحاظ مطالب ذکر شده اگر عنوان بزرگترین قاری کشور مصر مد نظر جستجوگر باشد، بین اهل فن تقریبا یک توافق تقریبا متقنی بر نام اساتیدی مانند « شیخ محمد رفعت » و « شیخ مصطفی اسماعیل » به علت مقبولیت زیاد بین خواص تلاوت (چه در دوره زندگی خود و چه در دوران بعدی تا زمان حال) وجود دارد و معروفت است که دو نفر از سه قاری بزرگ مصری بوده اند که بیشترین تاثیرگذاری را بر قراء و موفق پس از خود داشته اند (استاذ الاساتیذ!)

علت عدم توافق روی صدای شیخ عبدالباسط به عنوان بزرگترین قاری مصر به این دلیل است که اولا سبک تلاوت وی یک شیوه خاص، مبتنی و با محوریت جذابیت های ذاتی موجود در صدای بی نظیر وی بوده است و مقلدین وی قاعدتا توان نزدیک شدن به اجرای مشابه او را نداشته اند و این مورد شدیدا دایره مقلدین ایشان  را کاملا محدود می نماید. ثانیا انبوه قاریان بزرگ همعصر او که اغلب بلحاظ سنی از ایشان بزرگتر و باتجربه تر بوده اند امکان ایجاد یک اجماع برای داشتن برتری بر دیگر قاریان بزرگ را عملا منتفی نموده است. ثالثا شیوه تلاوت وی که بلحاظ لحنی جزو شیوه های پرتحرک محسوب نمی شود موجب شده نفوذ این روش تلاوت بر خواص و میزان اثرگذاری آن  برمتخصصین تلاوت چندان قابل توجه نباشد!

اسامی قاریان مصری

اسامی قاریان برتر جهان

بهترین قاری مصری

بهترین قاری تاریخ

بهترین قاریان جهان به ترتیب

بهترین قاری جهان اسلام

چهار قاری برتر جهان


 کلاس آموزش قرائت قرآن

دوره اموزش قرائت قرآن

آموزش مجازی تلاوت



معرفی سه اپلیکیشن حرفه‌ای برای آموزش مقامات تلاوت و ترتیل :


برنامه مدرسه تلاوت 1 (استاد مصطفی اسماعیل) در کافه بازار:

برنامه مدرسه تلاوت 2 (استاد محمد صدیق منشاوی) در کافه بازار:

https://cafebazaar.ir/app/com.anarstudio.recitingschooltwo

برنامه مدرسه ترتیل (استاد محمد صدیق منشاوی) در کافه بازار:

https://cafebazaar.ir/app/com.anarstudio.tartilschoolone



اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و یا حتی دریافت آثار مکتوب داشتید به آدرس های زیر مراجعه نمائید

کلیه اطلاعات مورد نیاز برای دریافت کتاب ‌ها در کانال قاریان حرفه ای در تلگرام و ایتا و ایستاگرام ارائه شده است


صفحه اینستاگرام قاریان حرفه‌ای [ مدرسه تلاوت ]  

صفحه تلگرام قاریان حرفه ای

صفحه ایتا قاریان حرفه ای

مرکز معرفی و پخش کتابهای آموزشی صوت و لحن تلاوت؛ اگر مایل بودید عضو شوید!

نظرات 2 + ارسال نظر
اصلا مهم نیست پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 ساعت 05:32

عبدالباسط ضعیف ترین سبک از لحاظ فنی هست ۱۰۰ درصد سبکش برگرفته از سبک های قراء قدیم و استاد مصطفی اسماعیل هست هیچ چیز جدیدی ارائه نمیکنه ، فقط مصطفی اسماعیل لایق این عنوان هست کسی که خودش ۹۵ درصد الحانش سبکش رو خودش ایجاد کرده و شباهتی به قاریان نسل قدیمش نداره . از اون بعد همه تکراری شدن .همه قاریان بعدی فقط دور سفره استاد جمع شدن و از او استفاده کردند و سبک خودشون رو از لابه لای سبک والحان او بیرون کشیدن . اگر استاد مصطفی نبود قاریان بعدی رو انقدر زیبا نمی شنیدیم . او یک عصر جدید را پایه گذاری کرد که معروف شد به عصر طلایی ، بعد از اینکه استاد مصطفی از دنیا رفت مصری ها گفتن نسل طلایی ما تموم شد و هنوز در حسرت استاد مصطفی اسماعیل اند ، بعد او حالت های الحان کماکان هیچ تغییری نکردند ، برید یک نفر رو روی کره زمین پیدا کنید که فقط ۵ دقیقه با الحان خودش بتونه قران بخونه و قبلا خونده نشده باشه شجریان رو هم بیارید نمیتونید، امکان نداره بشریت دوباره مثل مصطفی اسماعیل رو به خودش ببینه و خود مصری ها هم لقب ملک القراء و اکبرالقراء را به او دادند. غیرممکنه عبدالباسط بتونه با مصطفی مقایسه بشه فقط در زمینه صدا بهتره و تاثیر مردم به ویژه ایرانی ها صرف صداست .ولی اصلا قابل مقایسه با استاد مصطفی نیست. معانی رو خیلی ساده ادا کرده ، چیزی به نام تصویر سازی رو ازش ندیدیم ، الحانش هم خیلی ساده و پیش پا افتاده است .اگر علم داشته باشید درک میکنید وگرنه هیچ چیز دستگیرتون نمیشه. اینجاست که قران میگه عالم با نادان برابر نیست ، و کور و بینا با هم برابر نیستند. به یاد پادشاه قاریان

نظر شما کاملا متعصبانه و غیر دقیق به نظر میاد. همه قاریان بزرگ به نوبه خودشون سهمی از این گلستان قرآنی تلاوت دارند

میرویس چهارشنبه 23 اسفند 1402 ساعت 04:21

سلام علیکم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد