X
تبلیغات
رایتل

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم
یکشنبه 9 فروردین 1394

نغمه های شروع تلاوت - بخش اول

نغمات رایج در آغاز تلاوت قراء بزرگ (نغمات مقام بیات): 


1-پیاده سازی نغمه های مقام بیات



الف- شروع از درجه اول بیات (بیات دوکاه)

- شروع تلاوت از این نغمه ، کمتر مورد استفاده قراء می باشد. زیرا معمولا بایستی قاری به درجات زیر قرار نیز اشاره نماید لذا در این حالت تلاوت اصطلاحا، بالا می افتد و در طولانی مدت و در شیوه اوج گیری اکتاوی و بویژه  در اجرای اوج مقامات، قاری را به زحمت می اندازد مگر اینکه قاری از کف صدا شروع به اجرا نماید.

- در شیوه تلاوت استاد محمد رفعت ، بیشتر از دیگر قاریان از این نغمه جهت آغاز تلاوت استفاده گردیده است زیرا شیخ محمد رفعت صدایی با مساحت صوتی بیش از دو نیم اکتاو بهره مند بود.

 فراز شروع تلاوت سوره  یوسف 1-27 


استاد عبدالباسط عبدالصمد نیز از این نغمه جهت شروع بسیاری از تلاوت هایش بهره گرفته است.

 فراز شروع تلاوت سوره های حشر تکویر فجر 

 

 

ب- شروع از درجه سوم بیات (در ثلاثی بیات)   

- در شیوه قاریان قدیمی بسیار معمول بوده است.

- تعداد زیادی از تلاوتهای استاد مصطفی اسماعیل در دهه 1950 میلادی با ثلاثی بیات و با محوریت درجه سوم بیات آغاز می گردد. 

 فراز شروع تلاوت سوره های قصص علق قدر


- همین طور استاد محمد صدیق منشاوی نیز به طور معمول تلاوتش را با این نغمه آغاز میکند. 

 فراز شروع تلاوت سوره های انفطار طارق فجر حمد بقره


 - بعضا استاد عبدالباسط عبدالصمد  نیز از این نغمه تلاوت را آغاز نموده است.

 فراز شروع تلاوت سوره های قمر رحمن حاقه تکویر شمس ضحی شرح


  ج-شروع تلاوت در جنس بیات (معمولا از درجه 4 و گاهی از درجه 1) با محوریت درجه بیات

جزو شروع های پرکاربرد می باشد و در تلاوت بیشتر قراء مشاهده می شود.

مانند اساتید :

-عبدالفتاح شعشاعی  فراز شروع تلاوت سوره های فتح قمر رحمن

-مصطفی اسماعیل فراز شروع تلاوت سوره های تحریم حاقه نازعات

-محمد عمران  فراز شروع تلاوت سوره بقره 195-203

-شحات محمد انور فراز شروع تلاوت سوره های احزاب نازعات نصر


د-شروع تلاوت با بیات نوا

- شروع با این نغمه نیز به خصوص در تلاوت قرار متاخر بیشتر طرفدار داشته است و از قراء قدیمی استاد عبدالفتاح شعشاعی که به عنوان فنان القراء مطرح است زیاد از آن ابتدا نموده است.

 فراز شروع تلاوت سوره کهف 17-31 قصر عابدین 1943

 یا به عنوان مثال می توان تلاوت بینظیر و ماندگار سوره کهف 46-74 اثر استاد محمد رفعت را نام برد که استاد به شکل مداوم بین درجه 4 و 5 بیات تحرک دارد.  

 فراز شروع تلاوت سوره سوره کهف 46-74 

 


ه- شروع از درجه 5 در عقد بیات (بیات حسینی)

- شروع تلاوت از این درجه ، کمتر مورد استفاده قراء می باشد.ولی تعدادی از تلاوت های استاد عبدالفتاح شعشاعی با این نغمه آغاز می گردد (مانند تلاوت های انسان تکویر انفطار- احزاب 21-35 یا نور 21-34 و ... )

 فراز شروع تلاوت سوره های انسان تکویر انفطار

یا تلاوت سوره فصلت از استاد کامل یوسف بهتیمی

فراز شروع تلاوت سوره فصلت 30-47 1963


و- شروع از جنس حجاز در مقام شوری

این نوع شروع  نادر می باشد.


نکته : البته قراء مختلف ممکن است از همه روش های فوق استفاده نموده باشند. اما معمولا از یک روش بیشتر استفاده می نمایند . برخی نیز معمولا از سه روش یا بیشتر به طور متناوب بهره می گیرند مانند استاد عبدالفتاح شعشاعی و استاد کامل یوسف بهتیمی و ...  


برای رفتن به بخش دوم کلیک نمایید.

نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان می ماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

قالب وبلاگ


قالب وبلاگ | ابزار صلوات شمار