در مطلب بخش اول (کلیک نمایید) با شروع تلاوت در نغمات مختلف مقام بیات آشنا شدیم و مثال های صوتی لازم از تلاوت مشاهیر مصری قرار داده شد. لذا در این مطلب در ادامه آشنایی با نغمات به کارگرفته شده توسط قراء بزرگ در شروع تلاوت ، مقام های راست ، کرد و صبا را بررسی می نماییم.
2-شروع تلاوت در مقام راست
شروع تلاوت با این مقام ، کمتر از شروع در بیات، مورد استفاده قراء می باشد ولی در بعضی از تلاوت های استاد محمد رفعت (مانند تلاوت سوره های یوسف 53-82 - کهف 60-89)
فراز شروع تلاوت سوره یوسف 53-82
و یا استاد عبدالفتاح شعشاعی ( مانند تلاوت های فتح 18تا آخر بینه - فصلت 25-46 -یوسف 54-65 )
فراز شروع تلاوت سوره فصلت 25-46
و برخی از اجراهای استاد محمد حصان و بعضی دیگر از قراء مشاهده می گردد.
فراز شروع تلاوت سوره نمل 15-44
3-شروع تلاوت در مقام کرد
این نوع شروع از ابتکارات استاد کبیر شیخ محمد رفعت و خاص ایشان است و در تلاوت دیگر قراء مشاهده نشده است
فراز شروع تلاوت سوره هود61-75 & 84-90
همچنین استاد ابوالعینین شعیشع با الگوگیری از شیخ رفعت ، گاهی تلاوتش را با کرد آغاز نموده است.
4-شروع تلاوت در مقام صبا
این نوع شروع نیز از ابتکارات استاد کبیر شیخ محمد رفعت است و در تلاوت دیگر قراء مشاهده نگردیده است
فراز شروع تلاوت سوره بقره 44-73
معرفی سه اپلیکشن نو برای آموزش اصولی تلاوت
لینک دانلود برنامه مدرسه تلاوت 1 (استاد مصطفی اسماعیل) در کافه بازار:
لینک دانلود مدرسه تلاوت 2 (استاد محمد صدیق منشاوی) در کافه بازار:
https://cafebazaar.ir/app/com.anarstudio.recitingschooltwo
برنامه مدرسه ترتیل (استاد محمد صدیق منشاوی) در کافه بازار:
https://cafebazaar.ir/app/com.anarstudio.tartilschoolone
اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و یا حتی دریافت کتابهای آموزشی صوت و لحن داشتید آدرسهای زیر را ملاحظه نمائید.
کلیه اطلاعات مورد نیاز برای دریافت کتاب ها در کانال قاریان حرفهای در تلگرام و ایتا و ایستاگرام ارائه شده است
صفحه اینستاگرام قاریان حرفهای [ مدرسه تلاوت ]
من آنچه شرط بلاغست با تو میگویم تو خواه از سخنم پند گیر خواه ملال