X
تبلیغات
رایتل

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم
یکشنبه 9 فروردین 1394

نغمه های شروع تلاوت - بخش دوم

در مطلب بخش اول (کلیک نمایید) با شروع تلاوت در نغمات مختلف مقام بیات آشنا شدیم و مثال های صوتی لازم از تلاوت مشاهیر مصری قرار داده شد. لذا در این مطلب در ادامه آشنایی با نغمات به کارگرفته شده توسط قراء بزرگ در شروع تلاوت ،  مقام های راست ، کرد و صبا را بررسی می نماییم.


 


2-شروع تلاوت در مقام راست 


شروع تلاوت با این مقام ، کمتر از شروع در بیات، مورد استفاده قراء می باشد ولی در بعضی از تلاوت های استاد محمد رفعت (مانند تلاوت سوره های یوسف 53-82 - کهف 60-89)

فراز شروع تلاوت سوره یوسف 53-82


و یا استاد عبدالفتاح شعشاعی ( مانند تلاوت های فتح 18تا آخر بینه - فصلت 25-46 -یوسف 54-65 ) 

فراز شروع تلاوت سوره فصلت 25-46


و برخی از اجراهای استاد محمد حصان و بعضی دیگر از قراء مشاهده می گردد.

فراز شروع تلاوت سوره نمل 15-44 

 

 

3-شروع تلاوت در مقام کرد

این نوع شروع از ابتکارات استاد کبیر شیخ محمد رفعت و خاص ایشان است و در تلاوت دیگر قراء مشاهده نشده است 

فراز شروع تلاوت سوره هود61-75 & 84-90

همچنین استاد ابوالعینین شعیشع با الگوگیری از شیخ رفعت ، گاهی تلاوتش را با کرد آغاز نموده است.


4-شروع تلاوت در مقام صبا

این نوع شروع نیز از ابتکارات استاد کبیر شیخ محمد رفعت است و در تلاوت دیگر قراء مشاهده نگردیده است

فراز شروع تلاوت سوره بقره 44-73


5- شروع تلاوت در راست وبیات 
در نوع نادری از نغمه شروع تلاوت، استاد محمد رفعت در راست شروع می نماید ولی با انتقالی سریع وارد بیات می گردد.
فراز شروع تلاوت سوره مریم 1-40

نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان می ماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

قالب وبلاگ


قالب وبلاگ | ابزار صلوات شمار