نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم

آشنایی با مقامات اصلی و فرعی فن تلاوت قرآن

 نغمه های ماندگار تقدیم می نماید.


معرفی مقامات اصلی قرآنی مورد استفاده در فن تلاوت قرآن کریم:

1- بیات 2- حجاز 3-  راست 4- سه گاه  5- عجم  6- نهاوند  7- کرد  8- نکریز و نواثر  9- صبا  10- صبازمزم 11- اثرکرد 12-مستعار



 

  

آشنایی با ترکیبات مقامی (مقامات فرعی)در فن تلاوت قرآن کریم:


1-ترکیبات مقام بیات (بیات-نهاوند به شکل متصل):

الف- ترکیب بیات - راست ( به شکل متصل - مقام فرعی حسینی) 

ب- ترکیب بیات - حجاز (به شکل متصل -  مقام فرعی شوری) 

ج- ترکیب بیات - بیات (به شکل منفصل - مقام فرعی حسینی-فرم دوم)

د- ترکیب بیات - بیات (به شکل متصل - مقام فرعی حسینی عشیران)

ه- ترکیب بیات - سه گاه  (به شکل منفصل - تابع مقام فرعی حسینی است)

ی- ترکیب بیات - کرد (به شکل منفصل - تابع مقام کامل بیات است)

  

 2-ترکیبات مقام راست (راست--راست به شکل منفصل):

الف- ترکیب راست - بیات ( به شکل منفصل - مقام فرعی نوروز راست)

ب- ترکیب راست - راست (به شکل متصل - مقام فرعی نیشابورک)

ج- ترکیب راست - حجاز (به شکل منفصل - مقام فرعی سوزناک)

د- ترکیب راست - نهاوند (به شکل منفصل - مقام فرعی سوزدل آرا یا مایه راست)

ه- ترکیب راست - صبا (به شکل منفصل - مقام فرعی دلنشین)

ی- ترکیب راست - سه گاه (به شکل منفصل - تابع خود مقام راست است)


3-ترکیبات مقام حجاز (حجاز-راست به شکل متصل):

الف- ترکیب حجاز- بیات (به شکل منفصل - مقام فرعی عزال)

ب- ترکیب حجاز- حجاز (به شکل منفصل - مقام فرعی حجازکار یا شاهناز)

ج- ترکیب حجاز- عجم (به شکل متصل - مقام فرعی زنکران)

د- ترکیب حجاز- نهاوند (به شکل متصل - مقام فرعی اصفهان)

و- ترکیب حجاز- کرد (به شکل منفصل - مقام فرعی حجازعجمی)

ه- ترکیب حجاز- سه گاه (به شکل منفصل - تابع خود مقام حجاز است)

 


4-ترکیبات مقام سه گاه (سه گاه-راست به شکل متداخل):

الف- ترکیب سه گاه - صبا (به شکل متداخل - مقام فرعی بستنکار)

ب-ترکیب سه گاه - حجاز (به شکل متداخل - مقام فرعی هزام)

ج-ترکیب سه گاه - بیات (به شکل متداخل - مقام فرعی عراق)

د-ترکیب سه گاه - نهاوند (به شکل متداخل - مقام فرعی اوشار یا مایه)

و-ترکیب سه گاه - عجم (به شکل متداخل - مقام فرعی فرحناک)

ه-ترکیب سه گاه - سه گاه (به شکل متداخل - مقام فرعی سه گاه بلدی)


5-ترکیبات مقام عجم (عجم--عجم به شکل منفصل):

الف- ترکیب عجم - حجاز (به شکل منفصل - مقام فرعی شوق افزا)

ب- ترکیب عجم - راست (به شکل منفصل - مقام فرعی چهارگاه)

ج- ترکیب عجم - نهاوند - به شکل متصل

د- انتقال ازعجم به صبا - فقط یک انتقال می باشد


6-ترکیبات مقام نهاوند (نهاوند--حجاز به شکل منفصل):

الف- ترکیب نهاوند - بیات (به شکل منفصل - مقام فرعی عشاق مصری)

ب- ترکیب نهاوند - حجاز (به شکل متصل - مقام فرعی نهاوند مرصع)

ج- ترکیب نهاوند - نهاوند (به شکل متصل - مقام فرعی فرح فزا)

د- ترکیب نهاوند - کرد (به شکل منفصل - مقام فرعی نهاوند کردی)

ه- ترکیب نهاوند - راست (به شکل متصل - مقام فرعی سلطانی)


7-ترکیبات مقام کرد (کرد--کرد به شکل منفصل):

الف- ترکیب کرد - حجاز (به شکل متصل - مقام فرعی طرزنوین)

ب- ترکیب کرد - حجاز (به شکل منفصل - مقام فرعی شهناز کردی)

ج- ترکیب کرد - صبا (به شکل متصل - مقام فرعی شوق طرب)

د- ترکیب کرد - نهاوند (به شکل متصل - مقام فرعی حجازکار کرد)


8-ترکیبات مقام نکریز (نکریز--نهاوند به شکل منفصل):

الف- ترکیب نکریز - حجاز (به شکل منفصل - مقام فرعی نواثر)

ب- ترکیب نکریز - راست (به شکل منفصل - مقام فرعی پسندیده)


تذکر1: نکریز به عنوان یک جنس در نظر گرفته می‌شود.

تذکر2:اگر از عقد نواثر به جای جنس نکریز استفاده نماییم، انفصال تبدیل به اتصال می‌گردد.


9-ترکیبات مقام صبا (صبا---کرد به شکل منفصل یا صبا-حجاز به شکل متداخل) :

الف-ترکیب صبا - عجم (یک انتقال و مدگردی است)

ب-ترکیب صبا - حجاز - به شکل متداخل


لطفا از صفحه اینستاگرام قاریان حرفه ای [ مدرسه تلاوت ] بازدید نمائید. مفیده، خوبه!



سه برنامه آموزشی (اپلیکشن) جدید جهت آموزش تخصصی مقامات تلاوت و ترتیل

لینک دانلود برنامه مدرسه تلاوت 1 (استاد مصطفی اسماعیل) در کافه بازار:

لینک دانلود مدرسه تلاوت 2 (استاد محمد صدیق منشاوی) در کافه بازار:

https://cafebazaar.ir/app/com.anarstudio.recitingschooltwo

لینک دانلود مدرسه ترتیل (استاد محمد صدیق منشاوی) در کافه بازار:

https://cafebazaar.ir/app/com.anarstudio.tartilschoolone




اینم سه صفحه ما در پیامرسانها و فضای مجازی (سر فرصت یه نگاهی بیندازید حتما برای اهلش جالب خواهد بود)

صفحه اینستاگرام قاریان حرفه‌ای [ مدرسه تلاوت ] 


صفحه تلگرام قاریان حرفه ای


صفحه ایتا قاریان حرفه ای 


برای بازکردن اینستا و تلگرام، فیل‌شکن یادت نره عزیز!



من آنچه شرط بلاغست با تو می‌گویم             تو خواه از سخنم پند گیر خواه ملال

نظرات 10 + ارسال نظر
خانم مقصودی سه‌شنبه 24 مهر 1403 ساعت 08:36

سلام وعرض ادب لطفا فایل صوتی بگذارید

حقگو جمعه 23 مهر 1400 ساعت 19:12

سلام؟
چرا تلگرام؟ مگه اینجا ایران نیست؟ مگه شما ایرانی نیستید؟ مگه خودمون پیام‌رسان نداریم؟!!!!!

سلام جناب حقگو. شما که اعتقاداتتون زیاده، چرا با فیلترشکن پس؟

نگینی سه‌شنبه 22 مهر 1399 ساعت 19:29 http://eita @hefzquran_n1

باعرض سلام لطفاکانال غیرتلگرام معرفی بفرمایید باتشکر

سلام. کانالهای دیگه مون فعال نیستن.توی اینستاگرام صفحه داریم ولی رویکردش متفاوته با کانال.

م.ر چهارشنبه 6 فروردین 1399 ساعت 17:19

سلام بنده قاری هستم

محمدغفاری جمعه 4 آبان 1397 ساعت 03:52

باسلام فرق مقام مرکب با ترکیب چیست نغمه فرعی به چه معناست ایاهرترکیبی مقام فرعیست....

سلام
در تلاوت دو نوع مقام داریم: مقام اصلی و مقام فرعی
مقامات فرعی همان ترکیبات هستند بنابراین مقامات مرکب چیزی غیر از مقامات فرعی نیستند همچنین برخی ترکیبات در موسیقی عربی به عنوان یک مقام فرعی معرفی ، نامگذاری و رایج نشده اند مثل ترکیب بیات + صبا

مسعود چهارشنبه 12 اردیبهشت 1397 ساعت 10:04

سلام
آوردن نمونه های عملی هر نغمه در قالب تلاوت اساتید مصری خالی از لطف نیست .
ممنون

HAIDER چهارشنبه 13 بهمن 1395 ساعت 19:55

حامد پنج‌شنبه 13 خرداد 1395 ساعت 00:36

فلایل صوتی بذارین اینا بدرد نمیخوره


عضو کانال تلگرامی مون شوید با مقامات اصلی و فرعی اشنا میشید

مجتبی آقاجانزاده سه‌شنبه 15 دی 1394 ساعت 16:21

با سلام بهتر بود نمونه هایی از گوشه ها رو در تلاوت اساتید مصری می آوردید.ممنون

سلام دوست گرامی.
در آینده ان شاء الله.

کیکاووس افسری جمعه 9 مرداد 1394 ساعت 11:23

سلام
با تشکر از شما
بهتر است ساختار مقام ها رو هم مشخص بفرمایید از نظر اتصال و انفصال و تداخل
چون از ترکیب دو جنس در حالت های مختلف، مقام های مختلفی حاصل میشود

سلام
خیلی ممنون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد