نغمــــــــــه های ماندگار

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم
نغمــــــــــه های ماندگار

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم

کامل یوسف البهتیمی (1922-1969)


 

او جزو معدود قراء ای بود که از درجه شروع شیخ محمد رفعت تلاوت را آغاز می نمود و می توانست تا جواب الجواب مقامات مختلف همگام با رفعت اوج گیری نماید همچنین مانند شیخ رفعت می توانست به درجات پایین تر از قرار صدا اشاره نماید (مساحت صدایش بیش از 2/5 اکتاو کامل بود ).

شیخ محمد صدیق منشاوی نیز از درجه شروع شیخ رفعت آغاز می کرد ولی از اجرای اوج مقامات بسان شیوه مرحوم رفعت صرف نظر می کرد. و این وجه تمایز صدای شیخ کامل یوسف با صدای کم نظیر شیخ محمد صدیق منشاوی بود.

 شیخ کامل یوسف بهتیمی از صدایی فاخر برخوردار بود که دارا ی طنین مناسب و زیبا در قرار توسط و اوج، تحریر پذیری بالا و انعطاف پذیری مناسب بود و هیچ کونه کمبودی در صدایش وجود نداشت. تحریرهایی که در حنجره اش ایجاد می کرد کم نظیر بود. او در همه درجات صوتی از تحریرهای متنوع و فنی استفاده می نمود.

 حس و ذوق هنری بالا به او کمک می کرد که از بهترین قاریان آن دوره نکاتی را فرا گیرد و در تلاوتش استفاده نماید او از شیخ رفعت و شیخسلامه تقلید می کرد و تحت تاثیر شیخ علی محمود ، شیخ علی حزین و شیخ مصطفی اسماعیل قرار داشت.

 شیوه تلاوتش مانند شیوه استاد مصطفی اسماعیل شیوه ای منظم همراه با اجرای درجات مختلف هر مقام بود و قبل از اتمام آنها وارد مقام دیگری نمی گردید در واقع پس اجرای اوج مقام در آن فرود می آمد و مقام بعدی را آغاز می نمود گاهی نیز در بم صدا نسبت به تعویض مقامات اقدام می نمود.

اما او الحان را به صورت خلاصه و چکیده استفاده می کرد و این وجه تمایز تلاوتش با شیخ مصطفی بود همچنین بعضی مقامات اصلی و فرعی را با اسلوب شیخ رفعت و شیخ سلامه اجرا می نمود مانند اجرای اوج مقام حجاز که با شیوه شیخ مصطفی متفاوت می نمود.


معرفی تلاوتهای برتر استاد:

1-مریم 1-36

2-فتح 27تا آخر طارق بلد شمس

3-فصلت 30-47

4-نمل 15-43

6-نجم قمر

7-فصلت علق

8-اسراء 1-24 (1-30)

9-فرقان قیامه علق

10-ابراهیم شمس

11-انفال 41-61

12-نساء 36-54

13-فرقان 58تا آخر نازعات 27 تاآخر

14-نمل 82تا آخر قصص 1-14

15-کهف 27 تا 58