نغمــــــــــه های ماندگار

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم
نغمــــــــــه های ماندگار

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم

محمود محمد رمضان (1927-1981)

استاد شیخ محمود محمد رمضان را بایستی جزو قراء فنان مصر به حساب آورد او در تلاوتش از الحان اصیل به همراه تازه هایی از فرعیات مقام کرد استفاده می نمود او در اجرای فرعیات مقام کرد از مقام های حجازکارکرد، کرد عجمی، صبازمزم، و مقام مستقل اثرکرد که بسیار شبیه مقام حجازکارکرد است، استفاده می نمود.

برخی استفاده از حجازکارکرد و اثرکرد را برای اولین بار در تلاوت قرآن به او نسبت می دهند.

البته مقام فرعی اثرکرد و حجازکارکرد قبل از او توسط یکی از قاریان فنان از نسل اول قرائت که همزمان با شیخ منصور بدار و شیخ علی محمود به تلاوت می پرداخت به نام شیخ حسن مناخلی دز تلاوت قرآن بهره گیری شده است.همچنین نگارنده نمونه ای از اجرای مقام اثرکرد را در تلاوت سوره علق از استاد ابوالعینین شعیشع سراغ دارد.

ولی در برنامه ترنم وحی شماره4، استاد مهدی دغاغله به نکته ای اشاره نمود که جای تامل دارد و اینکه ایشان گفتند اینجانب در مصاحبه با مرحوم استاد ابوالینین شعیشع از ایشان در مورد استفاده از مقام اثرکرد در تلاوت قرآن توسط مرحوم شیخ محمود رمضان پرسیدم و شیخ ابوالعینین تایید نمود که برای اولین بار توسط محمود رمضان در تلاوت قرآن بهره گرفته است.

معروف است موسیقیدان معروف محمد عبدالوهاب که در یکی از جلسات تلاوت شیخ محمود حاضر بود در حین اجرای آیه ای از قرآن به شدت تحت تاثیر قرار گرفت به طوری که از شیخ محمود رمضان درخواست نمود تا مجدد آیه را در نغمات مختلف اجرا نماید به طوری که به شدت مورد تحسین عبدالوهاب قرار گرفت.

او در تلاوتش تحت تاثیر قراء زیادی بود نام هایی مانند شیخ علی محمود، شیخ محمد رفعت، شیخ محمد سلامه، شیخ مصطفی اسماعیل و ....

همچنین ایشان به عنوان قاری در مراسم درگذشت مرحوم شیخ مصطفی اسماعیل به تلاوت قرآن پرداخت.


 

معرفی تلاوتهای برتر استاد:

1- طور 48 تا آخر نجم

2- شعراء 51-89

3- احزاب تین علق

4- انعام 149تا آخر حدید 3-6

5- اسراء 70-96

6- قیامه انسان

7- قمر رحمن حدید حشر شمس

8- مریم 1-47

9- نور 34-42

10- فاطر 1-15

11- یونس هود