نغمــــــــــه های ماندگار

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم
نغمــــــــــه های ماندگار

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم

شحات محمد انور (1950-2008)

زمانی که نخستین تلاوتش از سوره مبارکه نساء 135-149 به ایران رسید قاریان ایرانی از توانایی بالایش در تلاوت شگفت زده شدند و تلاش نمودند اجراهای دیگری از او بیابند .در سالهای بعد تلاوت های دیگری از ایشان مانند تلاوت سوره های قصارالسور (زلزال و ... ) از رادیو قرآن پخش گردید. 

طنین صدای شیخ شحات محمد انور با صدای قاریان قدیمی مصر فرق می کرد و به قول بعضی از صدایی شیک برخوردار بود و در صدایش آن طنین خاص نژاد قراء مصری - آفریقایی به چشم نمی خورد.

در سال 1369 به ایران سفر نمود و اولین تلاوتش را از سوره انعام 95-110 در شهر رشت اجرا نمود. 

در دو سه تلاوتش در ایران از عبارت صدق الله العظیم استفاده نمود.

مصریها (پیرو مذهب شافعی) به وجوب سجده پس از شنیدن آیات خاص قائل نیستند با وجود این در محافل ایران با حضور جمعیت زیاد، به تلاوت سوره فصلت و همچنین اجرای سوره های قصار السور پرداخت.

تلاوت سوره های قصار السور که در حسینیه ارشاد تهران انجام شده بود ، افراد روی صندلی نشسته بودند. استاد از همه جا بیخبر به تلاوت سوره علق مشغول شد پس از قرائت آیه پایانی سوره علق که سجده واجب دارد همهمه ای در جمعیت پدیدار شد استاد جمعیت را دید که عده ای با هم در حال صحبتند و عده ای در حال جابجا شدن بین صندلی ها (کله معلق زدن!!!) 

قاریان ایرانی تلاوتهای او را به دو دسته اجرا شده در ایران و اجرا شده در مصر تقسیم می کنند و هر کس به سلیقه خودش دسته ای را به دیگری ترجیح می دهد.

بعضی معتقدند برخی ویژگی های صدای ایشان از صدای استادش شیخ سعید الزناتی، بهتر است.
صدای او در جزو اصوات باریتون است که دارای شدت کافی ، فراز و فرود مناسب ، انعطاف و تحریر پذیری بسیار خوبهمراه با طنین زیبا و مخاطب پسند است. صدای ایشان جزو اصواتی میباشد که اصطلاحا دارای زنگ خاصی است.
مساحت صدایش قابل توجه و نزدیک 2/5 اکتاو برآورد می گردد.
برای لمس این موضوع به تلاوت اسراء اجرا شده در مصر مراجعه گردد.