نغمــــــــــه های ماندگار

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم
نغمــــــــــه های ماندگار

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم

سعید عبدالصمد الزناتی (1934-1990)

 شاید در سالهای ابتدایی که تلاوت های استاد شحات محمد انور به ایران رسیده بود همگان تصور می نمودند ادای متفاوت صوتی و لحنی ایشان (به ویژه تلاوتهایی که در جوانی در مصر اجرا نموده بودند) همگی مربوط به شیوه ویژه خودشان است اما در سالیان بعد رسیدن تلاوت های قاری ای به نام سعید عبدالصمد الزناتی که شناخته شده نبود ، قراء ایرانی را به فکر برد .

 ورود اخبار بیشتر نشان داد که علاوه بر شیخ شحات انور ، قاریان دیگری مانند شیخ محمد الیثی و برخی قراء دیگر نیز  از شیوه تلاوت شیخ سعید عبدالصمد الزناتی تقلید نموده اند.

استاد سعید الزناتی مانند بسیاری از قراء هم دوره اش در ابتدا از شیخ مصطفی اسماعیل تقلید می نمود ولی در ادامه با کمک نبوغش در تلاوت، توانست شیوه خاصی که از نحوه متفاوت ادای صوتی خود و الحان مختلف خاص قراء آن نسل و همچنین ابتکارات لحنی خودش تشکیل شده بود ، ارائه نماید.


او در آن زمان در منطقه خود با قراء بزرگی مانند جوده ابوسعود ، حمدی الزامل ، محمد شبیب و ... رقابت می نمود و در سال1961 توانست مجوز ورود به رادیو را کسب نماید ولی در سالهای بعد با رادیو به مشکل برخورد و این باعث گردید شهرتش در خارج از مصر گسترش کمتری یابد .

او تسلط بالایی به موسیقی عربی داشت (حتی بیشتر از استاد شحات محمد انور) و این به اختصاصی بودن شیوه اش در تلاوت افزود . مثلا او در تلاوتش از ترکیب راست-نهاوند در اوج استفاده نمود که در تلاوت قراء سلف مشاهده نمی گردد و توسط مرحوم شحات محمد انور بارها مورد استفاده قرار گرفته است.



عکس از وبلاگ اکبرالقراء http://mustafa-ismail.blogfa.com/category/20

مصطفی اسماعیل و سعید الزناتی در ترکیه 1969


فرزند استاد، محمود سعید الزناتی چند سال پیش باتفاق شیخ جلیل بنا به ایران آمد و محافلی را در کشورمان برگزار نمودند. محمود الزناتی در مصاحبه ای که با شبکه قرآن سیما انجام داد ، این مطلب را ذکر کرد که شیخ مصطفی اسماعیل به پدرش شیخ سعید الزناتی نوید داده که در آینده ، مصطفی اسماعیل دیگری خواهد شد.