X
تبلیغات
رایتل

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم
دوشنبه 28 دی 1394

الحان و موتیف ها

به نام خدا

الحـــــــــــــان و موتیــــــــــــــــــف ها

کارشناسان حوزه الحان و نغمات تلاوت، جهت بررسی تکنیک های لحنی ای که قاریان معتبر مصری در تلاوت های خود به کار گرفته اند و همچنین به منظور آموزش این دسته از فنون لحنی به دیگران، گاهی ناگزیر هستند از برخی از اصطلاحات موسیقی کلاسیک استفاده نمایند.

نغمه های ماندگار

با وجود اینکه ما قاریان برای الحانی که در حوزه فن تلاوت به کار میرود، تقدس خاصی قائل هستیم و از اینکه این فن شریف با هنر موسیقی مختلط شود، اکراه داریم؛ ولی برای بهتر شدن جنبه های آموزشی و بالاتر رفتن شناخت و معرفت قاریان به اصول تلحین قرآن کریم ( به طوری که هم با باید ها و نبایدهای این فن مطابقت داشته و هم اینکه به قاریان کمک نماید تا با حفظ هنجارها، دست به ایجاد روش های جدید در خلق الحان و سبک ها نمایند) بیایید تا با یکی از این اصطلاحات که <موتیف> نام دارد، آشنا شویم.

 

 موتــــــــــــــیف:

موتیف کوچک ترین واحد دارای مفهوم در یک قطعه موسیقی است که قابلیت گسترده شدن دارد.

برای تقریب ذهن میتوان گفت؛ همانطور که یک جمله از چند کلمه تشکیل شده، یک جمله موسیقایی نیز دربردارندهٔ چند موتیف است.

اما در این میان تفاوت‌هایی بین کاربرد کلمه در جملات و کاربرد موتیف ها در جملات موسیقایی (ملودی) وجود دارد به طوری که گاهی نمی توان شروع و اتمام آن را در به طور دقیق مشخص نمود.

هر موتیف شامل تعدادی از درجات (نت ها) است که ساختار آن را تشکیل داده اند.


کاربرد موتیف ها در فن تلاوت در قالب دو تکنیک لحنی می باشد:

1-موتیف سازی در لحن

به شکل الگوی بسط داده شده، که در این حالت موتیف ها، طبق الگویی منظم اضافه می شوند (آن را تکنیک موتیف سازی می نامیم) 


2-قرینه سازی در لحن

به شکل الگوی قرینه (تکنیک قرینه سازی) که در این حالت یک موتیف با ساختار ثابت، دو یا سه و یا بیشتر تکرار می گردد.

که در هر دو تکنیک، ما با موتیف ها سروکار داریم.


شروع مثال های صوتــــــــــــــی:

مثال صوتی 1:

در نغمه بیات نوا اثر تلاوت استاد مصطفی اسماعیل - به تکنیک قرینه سازی در لحن در قسمت <بل الله یمن علیکموا ان هداکموا> دقت نمایید.

دانلود مثال


مثال صوتی 2:

در نغمه بیات نوا اثر استاد شحات محمد انور که در واقع مشابه مثال صوتی 1 می باشد که الگوی آن تعمیم داده شده است - به تکنیک قرینه سازی در لحن در قسمت <هذه بضاعتنا ردت الینا و نمیر اهلنا و نحفظ اخانا> دقت نمایید.

دانلود مثال



مثال صوتی 3:

در نغمه بیات نوا اثر استاد مصطفی اسماعیل  - به تکنیک موتیف سازی در لحن همراه با تحریر در قسمت < ابانا ما لک لا> دقت نمایید.

دانلود مثال



مثال صوتی 4:

در نغمه بیات نوا اثر استاد شحات انور - به استفاده از تکنیک قرینه سازی در لحن در قسمت <والشمس و ضحها و القمر اذا تلئها> و <اذا یغشها> و همچنین استفاده از تکنیک موتیف سازی همراه با تحریر در قسمت <والنهار اذا جلئها و الیل> (که تعمیم یافته مثال صوتی 3 است) دقت نمایید.

دانلود مثال




مثال صوتی 5:

در نغمه بیات نوا اثر استاد مصطفی اسماعیل - به تکنیک قرینه  سازی در لحن همراه با تحریر در قسمت < فارسلوا واردهم فادلی دلوه > دقت نمایید.

دانلود مثال



مثال صوتی 6:

در مقام شوری اثر استاد شحات انور - به تکنیک موتیف سازی در لحن در قسمت <منهم ان هذا> دقت نمایید.

دانلود مثال



مثال صوتی 7:

در اوج مقام شوری اثر استاد مصطفی اسماعیل - به استفاده توامان از تکنیک موتیف سازی و قرینه سازی در لحن در قسمت <بصیر بما تعملون بسم الله الرحمن> دقت نمایید.

دانلود مثال



مثال صوتی 8:

در اوج مقام حسینی اثر استاد شحات انور - به تکنیک موتیف سازی در لحن در قسمت <انا اعطیناک الکوثر> دقت نمایید.

دانلود مثال



مثال صوتی 9:

در اوج مقام شوری اثر استاد مصطفی اسماعیل - به تکنیک قرینه سازی در لحن همراه با تحریر در قسمت <بنیها و زینها و ما لها> دقت نمایید.

دانلود مثال



مثال صوتی 10:

در اوج مقام حسینی اثر استاد شحات انور - به تکنیک موتیف سازی در لحن همراه با تحریر در قسمت < شاء الله ما > و قرینه سازی در لحن در <و ما جعلناک علیهم> دقت نمایید.

دانلود مثال



مثال صوتی 11:

در جنس حجاز اثر استاد مصطفی اسماعیل - به تکنیک قرینه سازی در لحن در قسمت <المتلقیان عن الیمین و عن الشمال قعید> و <ما یلفظ من > دقت نمایید.

دانلود مثال



مثال صوتی 12:

در اوج مقام حجاز اثر استاد شحات انور - به تکنیک قرینه سازی در لحن در قسمت <والیل اذا یغشها> دقت نمایید.

دانلود مثال



مثال صوتی 13:

در عجم اثر استاد مصطفی اسماعیل - به تکنیک قرینه سازی در لحن در قسمت < الرحمن بالغیب > دقت نمایید.

دانلود مثال



مثال صوتی 14:

در عجم اثر استاد شحات محمد انور - به تکنیک موتیف سازی در لحن در قسمت < ربنا انزل > دقت نمایید.

دانلود مثال



مثال صوتی 15:

در نغمه نهاوند نوا اثر استاد مصطفی اسماعیل - به تکنیک قرینه سازی در لحن در قسمت <داوود جالوت> دقت نمایید.

دانلود مثال



مثال صوتی 16:

در نهاوند اثر استاد شحات انور - به تکنیک قرینه سازی در لحن در قسمت < بانیه من فضه و > و  تکنیک موتیف سازی همراه با تحریر در قسمت <مزاجها زنجبیلا عینا فیها>، دقت نمایید.

دانلود مثال



مثال صوتی 17:

در رست اثر استاد مصطفی اسماعیل - به تکنیک قرینه سازی در لحن در قسمت <ذلک یوم الخروج انا نحن نحی و نمیت> دقت نمایید.

دانلود مثال



مثال صوتی 18:

در سه گاه-هزام اثر استاد شحات انور - به تکنیک قرینه سازی در لحن در قسمت <ان اعبدوا الله ربی> دقت نمایید.

دانلود مثال



مثال صوتی 19:

در صبا اثر استاد مصطفی اسماعیل - به تکنیک قرینه سازی در لحن در قسمت <باسقات لها طلع> و تکنیک موتیف سازی در قسمت <به بلد میت> دقت نمایید.

دانلود مثال



مثال صوتی 20:

در صبا اثر استاد مصطفی اسماعیل - به تکنیک موتیف سازی در قسمت <معه قالوا لا طاقه> دقت نمایید.

دانلود مثال



مثال صوتی 21:

در سه گاه اثر استاد شحات انور - به تکنیک موتیف سازی در لحن همراه با تحریر در عبارت < المنافقین یخادعون الله هو خادعهم> دقت نمایید.

دانلود مثال



 مثال صوتی 22:

در اوج مقام عشاق مصری اثر استاد مصطفی اسماعیل - به تکنیک قرینه سازی همراه با تحریر در عبارت < ... خروج ... نحی ... نمیت ... المصیر> و <یوم تشقق> دقت نمایید.

دانلود مثال




تذکر:

حجم کل 22 فایل کمتر از 7 مگابایت می باشد.



تحقیق و نگارش:

مهندس احسان اعتباریان-اصفهان



مژده   مژده   مژده


تحلیل حرفه ای

منتشر گردید


(کلیک نمایید)

نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان می ماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

قالب وبلاگ


قالب وبلاگ | ابزار صلوات شمار