نغمــــــــــه های ماندگار

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم
نغمــــــــــه های ماندگار

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم

نمره مساحت متسابق در مسابقات قرآن

همانطور که قاریان محترم مستحضر هستند یکی از آیتم های داوری صوت در مسابقات، مساحت قاری در اجرایش است.

در رشته قرائت، از 15 نمره صوت، 4 نمره (تا سال گذشته 5 نمره) به این آیتم اختصاص یافته است (و شاید تقریبا تنها آیتمی است که بایستی سلیقه داوری در آن دخالت نداشته باشد!!).

 به فاصله بین بم تا اوج قاری، مساحت صوت گفته می گردد و با تعداد درجات محاسبه میگردد.

تا سال قبل علاوه بر تشخیص تعداد درجات، میزان نمره نیز بر عهده داور بود، ولی  در آیین نامه جدید که امسال اجرا میگردد، تشخیص تعداد درجات بر عهده داور است ولی میزان نمره فرد طبق جدولی که در ذیل می آید از قبل مشخص شده است. در این جدول حداکثر نمره یعنی 4 نمره به قاری ای تعلق میگیرد که دو اکتاو (15 درجه) تلاوت نماید و ...


نغمه های ماندگار


لذا برآن شدم که در هر یک از شیوه های اوج گیری بررسی نمایم که چه تعداد درجات مورد استفاده قرار میگیرد.

شیوه های متداول اوج گیری شیوه های درجه 4و7و8 (اکتاوی) می باشد همچنین برخی از قاریانی که به سبک استاد منشاوی تلاوت  مینمایند از شیوه درجه 5 در بیات برای اوج گیری استفاده مینمایند (مانند نفر اول مسابقات مدهامتان 1394 کشوری که در شهر اصفهان برگزار گردید و بنده از نزدیک شاهد تلاوت ایشان بودم، از درجه 5 در بیات با واسطه رست، برای اوج گیری استفاده نمود)؛ پس لازم است که تعداد درجات قاری در این چهار روش مورد بررسی قرار گیرد.

البته برخی داوران از دیاپازون استفاده مینمایند ولی لازم است به طور تئوری نیز از ساختار اجرا مطلع باشند.

 

 

الف -  در روش اوج گیری از درجه 4 در رست یا بیات اگر قاری به اوج مقام برسد، داریم:

8+4-1 =11 درجه صوتی استفاده نموده است

(البته اگر قاری در انتهای تلاوت بتواند در قرار صدا فرود بیاید، چهار درجه در بم صدا اضافه شده و 15 درجه (دو اکتاو) کامل میگردد)


توضیح اعداد:

عدد 4 = به خاطر استفاده از روش اوج گیری از درجه 4

عدد8 = چون از شروع اکتاو اساسی تا اوج آن 8 درجه میباشد

کسر یک نمره به دلیل اینکه یک نت، بین چهار درجه اول (در بیات) و هشت درجه اکتاو اساسی (در رست) مشترک است (یعنی یک نت دو بار تکرار می شود - یا به عبارت دیگر درجه 4 بیات تبدیل به درجه 1 رست شده است)


ب -  در روش اوج گیری از درجه 5 در بیات  اگر قاری به اوج مقام برسد، داریم:

8+5-1 =12 درجه صوتی استفاده نموده است

(البته اگر قاری در انتهای تلاوت بتواند در قرار صدا فرود بیاید سه درجه در بم صدا اضافه شده و 15 درجه کامل میگردد)


ج -  در روش اوج گیری از درجه 7 در رست اگر قاری به اوج مقام برسد، داریم:

8+7-1 =14 درجه صوتی استفاده نموده است

(اگر قاری در انتهای تلاوت در قرار صدا فرود آید یک درجه اضافه شده و 15 درجه کامل میگردد)


د -  در روش اوج گیری از درجه 8 (اکتاوی) اگر قاری به اوج مقام برسد، داریم:

8+8-1 =15 درجه صوتی استفاده نموده است


نمودار این روشها روی کاغذ ترسیم شده است که تصویر آن خدمت علاقه مندان تقدیم میگردد.


پایان

(بهمن 1394)


لینک دانلود برنامه مدرسه تلاوت 1 (استاد مصطفی اسماعیل) در کافه بازار:

لینک دانلود مدرسه تلاوت 2 (استاد محمد صدیق منشاوی) در کافه بازار:

https://cafebazaar.ir/app/com.anarstudio.recitingschooltwo



و در آخر کار

[ به به کانال و مدرسه تلاوت حرفه ای - آموزشی ما را هم یک نگاهی بیندازید (در اینستاگرام - تلگرام - ایتا) ]

روی عنوان های زیر کلیک کنید!


صفحه اینستاگرام قاریان حرفه‌ای [ مدرسه تلاوت ]  [درجه 1  + حرفه ای ]


صفحه تلگرام قاریان حرفه ای


صفحه ایتا قاریان حرفه ای [ مدرسه تلاوت ]


برای بازکردن اینستا و تلگرام، فیل‌شکن یادت نره عزیز!



مژده   مژده   مژده



تحلیل حرفه ای

منتشر گردید


(کلیک نمایید)

نظرات 1 + ارسال نظر
نیلر شنبه 10 بهمن 1394 ساعت 17:33

سلام استاد خیلی عالی فقط لطف بفرمایید با مثال خصوصا درجه پنج نامانوسه فاتحه نثار امواتتان

سلام علیکم.
به مطلب روش های اوج گیری مراجعه نمایید (الان در صفحه اصلی وب است) مثال های درجه پنج آمده اگر دیاپازون هم دارید اندازه بگیرید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد