X
تبلیغات
رایتل

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم
شنبه 28 آذر 1394

نمره مساحت متسابق در مسابقات قرآن

همانطور که قاریان محترم مستحضر هستند یکی از آیتم های داوری صوت در مسابقات، مساحت قاری در اجرایش است.

در رشته قرائت، از 15 نمره صوت، 4 نمره (تا سال گذشته 5 نمره) به این آیتم اختصاص یافته است (و شاید تقریبا تنها آیتمی است که بایستی سلیقه داوری در آن دخالت نداشته باشد!!).

 به فاصله بین بم تا اوج قاری، مساحت صوت گفته می گردد و با تعداد درجات محاسبه میگردد.

تا سال قبل علاوه بر تشخیص تعداد درجات، میزان نمره نیز بر عهده داور بود، ولی  در آیین نامه جدید که امسال اجرا میگردد، تشخیص تعداد درجات بر عهده داور است ولی میزان نمره فرد طبق جدولی که در ذیل می آید از قبل مشخص شده است. در این جدول حداکثر نمره یعنی 4 نمره به قاری ای تعلق میگیرد که دو اکتاو (15 درجه) تلاوت نماید و ...


نغمه های ماندگار


لذا برآن شدم که در هر یک از شیوه های اوج گیری بررسی نمایم که چه تعداد درجات مورد استفاده قرار میگیرد.

شیوه های متداول اوج گیری شیوه های درجه 4و7و8 (اکتاوی) می باشد همچنین برخی از قاریانی که به سبک استاد منشاوی تلاوت  مینمایند از شیوه درجه 5 در بیات برای اوج گیری استفاده مینمایند (مانند نفر اول مسابقات مدهامتان 1394 کشوری که در شهر اصفهان برگزار گردید و بنده از نزدیک شاهد تلاوت ایشان بودم، از درجه 5 در بیات با واسطه رست، برای اوج گیری استفاده نمود)؛ پس لازم است که تعداد درجات قاری در این چهار روش مورد بررسی قرار گیرد.

البته برخی داوران از دیاپازون استفاده مینمایند ولی لازم است به طور تئوری نیز از ساختار اجرا مطلع باشند.

 

 

الف -  در روش اوج گیری از درجه 4 در رست یا بیات اگر قاری به اوج مقام برسد، داریم:

8+4-1 =11 درجه صوتی استفاده نموده است

(البته اگر قاری در انتهای تلاوت بتواند در قرار صدا فرود بیاید، چهار درجه در بم صدا اضافه شده و 15 درجه (دو اکتاو) کامل میگردد)


توضیح اعداد:

عدد 4 = به خاطر استفاده از روش اوج گیری از درجه 4

عدد8 = چون از شروع اکتاو اساسی تا اوج آن 8 درجه میباشد

کسر یک نمره به دلیل اینکه یک نت، بین چهار درجه اول (در بیات) و هشت درجه اکتاو اساسی (در رست) مشترک است (یعنی یک نت دو بار تکرار می شود - یا به عبارت دیگر درجه 4 بیات تبدیل به درجه 1 رست شده است)


ب -  در روش اوج گیری از درجه 5 در بیات  اگر قاری به اوج مقام برسد، داریم:

8+5-1 =12 درجه صوتی استفاده نموده است

(البته اگر قاری در انتهای تلاوت بتواند در قرار صدا فرود بیاید سه درجه در بم صدا اضافه شده و 15 درجه کامل میگردد)


ج -  در روش اوج گیری از درجه 7 در رست اگر قاری به اوج مقام برسد، داریم:

8+7-1 =14 درجه صوتی استفاده نموده است

(اگر قاری در انتهای تلاوت در قرار صدا فرود آید یک درجه اضافه شده و 15 درجه کامل میگردد)


د -  در روش اوج گیری از درجه 8 (اکتاوی) اگر قاری به اوج مقام برسد، داریم:

8+8-1 =15 درجه صوتی استفاده نموده است


نمودار این روشها روی کاغذ ترسیم شده است که تصویر آن خدمت علاقه مندان تقدیم میگردد.


پایان


مژده   مژده   مژده



تحلیل حرفه ای

منتشر گردید


(کلیک نمایید)

نظرات (1)
نام :
ایمیل : [پنهان می ماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
شنبه 10 بهمن 1394 ساعت 17:33
+ نیلر
سلام استاد خیلی عالی فقط لطف بفرمایید با مثال خصوصا درجه پنج نامانوسه فاتحه نثار امواتتان
امتیاز: 0 0
پاسخ:
سلام علیکم.
به مطلب روش های اوج گیری مراجعه نمایید (الان در صفحه اصلی وب است) مثال های درجه پنج آمده اگر دیاپازون هم دارید اندازه بگیرید.

قالب وبلاگ


قالب وبلاگ | ابزار صلوات شمار