نغمــــــــــه های ماندگار

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم
نغمــــــــــه های ماندگار

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم

نکاتی مهم در مورد ویرایش فایل های صوتی تلاوت

ویرایش فایل های صوتی کاری تخصصی و حرفه ای است و ورود به این کار بدون آشنایی کافی با اصول آن منجر به نابودی تلاوت های اساتید می گردد .

در این مجال به بعضی نکات ابتدایی ولی بسیار مهم که شما در این مورد باید مد نظر بگیرید می پردازیم.

1-حفظ اصل فایل

همیشه اصل فایل صوتی یا تصویری و به عبارتی خام آن را آرشیو نمایید و از overwrite نمودن فایل ویرایش شده روی فایل اصلی - خام جدا پرهیز نمایید.

نغمه های ماندگار

2-کنترل ولوم فایل

ولوم ضبط فایل را در نظر بگیرید که کم یا زیاد نباشد. در صورتی که کم باشد قابل ترمیم است ولی اگر ولوم فایل وارد محدوده قرمز (اصطلاحا محدوده دیستورت) شود بایستی حتما آن را پایین بیاورید تا در محدوده سبز و حداکثر محدوده زرد نوار دسیبل متر، قرار گیرد.

 

 3-تک کاناله کردن فایل ها جهت کاهش حجم فایل صوتی

برای قرار دادن فایل های صوتی روی اینترنت، شما ناگزیر هستید حجم آنها را کم نمایید. اگر حجم آن را زیاد بگیرید با کاهش حجم فایل، کیفیت آن نیز پایین می آید لذا قابل استفاده نیست.

یکی از تکنیک های ساده و بسیار کاربردی که وجود دارد این است که شما فایلی که دو کاناله یا استریو می باشد را به تک کاناله یا مونو تبدیل نمایید.در این حالت با نصف حجم ابتدایی فایل، صدایی با همان کیفیت در اختیار دارید. 

همچنین مخاطب شما پس از دانلود کردن، می تواند خود نسبت به دو کاناله کردن (استریو کردن) فایل اقدام نماید.

4-اکو گذاری 

قبل از این کار، شما باید تشخیص دهید که فایل از قبل اکو نداشته باشد و سپس اکو گذاری نمایید در غیر اینصورت صدایی مانند صدای داخل حمام تولید می شود که گوش آزار است.

5-نویز گیری

این عمل بسیار حرفه ای و تخصصی است و نباید بدون تجربه دست به آن زد زیرا نتیجه معکوس و بسیار بدی روی فایل شما ایجاد می نماید و صداهای زنگ و آزار دهنده ای به گوش می رسد.

تعداد زیادی از آثار دهه 1970 استاد مصطفی اسماعیل که از رادیو قرآن مکررا پخش می شود به این مصیبت دچار شده و تعدادی از عرب های مصری به صورت غیر اصولی، اقدام به نویز گیری و هوا گیری ناشیانه از این تلاوت ها نموده اند.


در ضمن نکته بسیار مهم این است که وقتی شما مبادرت به کاهش حجم یک فایل صوتی می نمایید به مقدار زیادی از نویزهای هوا نیز، از آن فایل گرفته می شود و دیگر نیازی به هواگیری مجدد نیست.


6-عدم اعتماد به نرم افزار های ویرایش صوت

هیچ زمان به نرم افزارهای ویرایش صوت کاملا اعتماد نکنید حتی معتبرترین آنها مانند adobe audition هم می توانند فایل های ناقص یا ضعیف به شما تحویل دهند . 

برخی از اشکالاتی که در این رابطه تجربه شده جهت اطلاع ذکر می شود: 

1-افزایش طول فایل صوتی، 2-ناقص کردن فایل از طریق برش قسمتی از اواخر فایل، 3-خراب نمودن اساسی فایل به طوری که دیگر قابل استفاده نیست، 4-ضعیف کردن ولوم فایل و ...


آیا علاقه مند هستید بدانید عدم رعایت این نکات ساده چه نتیجه ای در بر دارد؟! کلیک نمایید.



معرفی دو اپلیکشن کاملا تازه برای آموزش اصولی هنر تلاوت


لینک دانلود برنامه مدرسه تلاوت 1 (استاد مصطفی اسماعیل) در کافه بازار:

لینک دانلود مدرسه تلاوت 2 (استاد محمد صدیق منشاوی) در کافه بازار:

https://cafebazaar.ir/app/com.anarstudio.recitingschooltwo


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد