X
تبلیغات
رایتل

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم
یکشنبه 9 فروردین 1394

تحلیل تلاوت نمل 15-44 استاد مصطفی اسماعیل

مقام شناسی تلاوت ماندگار و معروف سوره نمل 15-44 اجرا در سال 1955 در مسجد ابوالعلا مصر اثر استاد مصطفی اسماعیل به مدت 54 دقیقه :


نغمه های ماندگار


 این تلاوت جزو آثار فاخر استاد است حتما با دقت گوش کنید. 

         منبع فایل صوتی تلاوت رادیو قرآن


مقام شناسی و ذکر نکات مهم تلاوت:

1- بیات 15-32

-شروع اولین فراز تلاوت با بیات دوکاه از ثلاثی بیات آیه 15 سپس در فراز دوم جنس بیات شکل گرفت آیه 15

-اوج گیری با ترکیب راست-بیات (نوروز راست)

-اجرای فوق العاده مقام حسینی با تحریرهای فاخر در آیه 19 <و ان اعمل ... الصالحین>

 (توسط شیخ سعید زناتی و شیخ شحات انور هم اجرا گردیده) 

-بیات تا دقیقه 9 بسیار فنی و زیبا اجرا گردیده است

-بیات نوا با تحریر زیبا و فنی و فاخر آیه 25

-بیات حسینی به زیبایی با تکنیک ولوم صدا فنی 26

-نغمه مدولاسیون و فرود در بیات 27 و 28

-اجرای قوی و زیبای ترکیب بیات نوا و حسینی با تحریر های شکست صوت آیات 30 و 31 دقیقه 18

-استفاده از حالت لحنی ویژه در بیات نوا آیات 30و31 در کلمه < الا تعلوا علی و ...> در تلاوت معروف سوره های بقره طارق انشراح هم در کلمه <وابنائنا> آیه 246 استفاده گردیده است) 

 

 2-صبا 32و33

-اجرای بسیار فنی و بسیار زیبا در صبا با قفله مناسب (به این می گویند ابداع در صبا) آیه 33 دقیقه 25و26

-نغمه مدولاسیون بسیار فنی و زیبا در آیه 33 در عبارت <قالوا ... الیک> استاد کامل یوسف همین نغمه را استادانه در تلاوتش به تاثیر از مصطفی اجرا می کند. واقعا خیلی استادانه است.


3- حجاز33-35

-نغمه مدولاسیون جهت ورود به حجاز آیه 33

-ترکیب حجازکار و حجاز بسیار زیبا و فنی 34 در عبارت <قالت ... اذله> دقیقه 27

-حجاز از درجه نوا (درجه 4) بسیار زیبا در عبارت <قالت ... اذله> دقیقه 28

-حجاز در درجه حسینی (درجه 5) زیبا و فنی 34 با اشاره کوتاه به درجات بالاتر

-اجرای حجاز عجمی زیبا و فنی آیه 34

-حجاز در درجه حسینی (5) <و انی مرسله الیهم بهدیه> آیه 35

-مقام شاهناز (حجاز-حجاز) به زیبایی در اکتاو اول صدا آیه 35


4-سه گاه 36-38

-هزام به شکل فنی آیات 36 و 37 

-ترکیب حجاز(در مقام فرعی هزام) و نیشابورک آیه 36

-درجه 6 سه گاه 38


5-راست 39-44

-اجرای بسیار زیبای بیات از درجه 4 با تکرار سه باره

-استفاده از اختلاف قرائت در آیه 39  <انا ءاتیک>  

-اوج راست 39 و 40 

استفاده از هزام 40 و عراق 41 در فضای راست

-رهاوی و اوج راست 44

-تصدیق در راست


-مطلب بعدی مقام شناسی تلاوت استاد مصطفی اسماعیل، تحلیل تلاوت فرقان حاقه است. کلیک نمایید.

مژده مژده مژده مژده مژده مژده


نخستین اثر نوشتاری در تحلیل حرفه ای تلاوت بزرگترین قاریان جهان 

 

تحلیل حرفه ای

منتشر گردید


نگارنده اثر: 

مهندس احسان اعتباریان


(آشنایی با کلیات و سفارش اثر در کانال قاریان حرفه ای تلگرام - فروش در فروشگاه دارالقرآن کریم اصفهان)


آدرس کانال قاریان حرفه ای در تلگرام

(کلیک نمایید)

https://telegram.me/quran_telavat

نظرات (1)
نام :
ایمیل : [پنهان می ماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
دوشنبه 7 دی 1394 ساعت 12:03
+ ادریس
با سلام
ممنون از سایت خوبتون و تحلیل های عالیتون
چند وقته دنبال تحلیل مقامی تلاوت های مصطفی اسماعیل می گردم .واقعا ممنونم
لطفا در مورد دستگاه ها و نغمه شناسی هم توضیح بدید
ممنون
امتیاز: 0 0
پاسخ:
سلام علیکم.
تا الان مطالبی چند همراه با توضیحات مختلف ولی هر چند پراکنده در وب نغمه های ماندگار قرار داده ایم ایشالا مفید باشد. البت در آینده هم بیشتر میشوند ان شاء الله.
فقط ما در مطلب قرار دادن روی وب خیلی کند و با حوصله عمل میکنیم.

قالب وبلاگ


قالب وبلاگ | ابزار صلوات شمار