نغمــــــــــه های ماندگار

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم
نغمــــــــــه های ماندگار

نغمــــــــــه های ماندگار

مقام شناسی فن تلاوت قرآن کریم

داستان من و آرشیو رادیو قرآن

توجه کردید ما هی به رادیو تلویزیون مصر گیر می دیم که چرا تلاوت های بزرگان مصر را نابود کردن یا پخش نمی کنند.  اما ما خودمون همینجا این مشکل را داریم و اصلا توجهی به اون نمی کنیم. 

بین سالهای 1379 و 1380 تلاوتی از استاد مصطفی اسماعیل از رادیو قرآن خودمون پخش گردید، شامل سور نجم قمر رحمن حاقه نازعات و قصارالسور  (سوره های آخر قرآن مانند توحید فلق ناس و سوره حمد)  که این تلاوت به نظر نگارنده  بهترین تلاوت استاد مصطفی اسماعیل در تمام طول عمرش بود توی اون تلاوت مستمعین اینقدرهیجان زده شده بودند و داد و فریاد و تشویق می کردند که آدم تا آخر تلاوت واقعا سر درد می گرفت.


 مدت تلاوت حدود شصت و یکی دو دقیقه بود و هنوز یادم است اون رو توی پخش روزانه نمی گذاشتند چون هم زمانش زیاد بود هم اینکه کیفیت ضبطش به قول خودشون پایین بود (گرچه بگذریم الان تلاوت هایی از مصطفی پخش می کنن که اینقدر کیفیتش پایین است که آدم سر درد می گیره تا آخرش گوش بده)

 هنوز یادم هست، چهارشنبه ای بود نزدیک عصر و من به اتفاق دو تا اخویم برنامه ای ویژه پخش تلاوت را گوش می دادیم . مجری برنامه هم استاد شهرام ضیاء آذری بود که ایشان تلاوت را معرفی کرد و گفت این تلاوت کیفیت ضبطش خوب نیست و ما دو سه دقیقه ایش را حذف کردیم و ممکنه به علت کیفیت نامناسب دیگه پخش نشه که همینطور هم شد . من موندم  اون دو مرتبه ای که رادیو قرآن اونو  پخش کرد چرا ضبطش نکردم.

 

 

 فکر کنم یادم باشه چون همیشه دوست داشتم تلاوت ها رو از اولین فراز اون ضبط بکنم و دوست نداشتم تلاوت ناقص ضبط کنم. مرتبه اول که گوش دادم که تلاوت رو نمی شناختم بار دوم هم اولش رو از دست دادم بعد از اون همیشه منتظر بودم که پخشش کنند و من هم کامل ضبطش کنم حتی سال 1384 یه عدد نوار 90 دقیقه ای سونی پیدا کرده بودم و گذاشته بودمش  فقط وفقط واسه همین تلاوت که اگر دوباره شیطون گولشون زد و  پخشش کردند ما فرصت رو از دست ندیم و یاعلی . ولی می بینید که دست ما کوتاه و خرما بر نخیل. در سالهای بعد هر کجا دنبالش گشتم نبود که نبود.

 

همچنین در ابتدای دهه 80 تلاوتی از استاد شحات انور پخش کردند از سوره مجادله به مدت حدود 30 دقیقه که استاد در اون فقط اوج می خوند عجب تلاوتی بود.

تلاوت معروف سوره های نوح تکویر انفطار بلد استاد سعید مسلم که خودش حدیثی است مفصل. اینقدر ادیتش کردن که من فکر میکردم استاد یک بار دیگر هم این سوره ها خونده ولی این بار اون تکرار های معروفش را بیخیال شده.


استاد محمد شبیب در سفرش به ایران در خواست کرده بود از آرشیو رادیو قرآن بازدید کند . ضمن بازدید از آرشیو رادیو قرآن گفته بود  <عندکم کنوز>

شیخ محمود رمضان تلاوت هایی دارد که در آن صدق الله علی العظیم میگه. سایت های مصری می گن آنها را دررادیو قرآن ایران اجرا نموده است!!

حتی برخی مصریها شایعه کرده بودند برخی تلاوت های قراء بسیار قدیمی مصر مانند شیخ منصور بدار! در آرشیو رادیو قران ایران نگهداری می شود!! شاید پر بیراه هم نمی گفتند.

ولی حالا رادیو قرآن به جایی رسیده که از نیمه دوم دهه 80 به این طرف تلاوت های سایت های عربی را دانلود می کنه و به عنوان اولین بار پخش می کند.

فاین تذهبون برو بچ رادیو قرآن ....


به قاریان و فنون تلاوت هم سر بزنید.



معرفی دو اپلیکشن کاملا تازه برای آموزش اصولی هنر تلاوت


لینک دانلود برنامه مدرسه تلاوت 1 (استاد مصطفی اسماعیل) در کافه بازار:

لینک دانلود مدرسه تلاوت 2 (استاد محمد صدیق منشاوی) در کافه بازار:

https://cafebazaar.ir/app/com.anarstudio.recitingschooltwo


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد